Bula! Fiji time!

20 juli 2017 - Nadi, Fiji

22-6
Na ons een paar dagen in Auckland vermaakt te hebben en het één en ander te hebben geregeld vliegen we vandaag naar Fiji! Dé droombestemming van Denise. We vliegen om 1 uur en komen om 5 uur aan in Nadi in Fiji Islands. We hebben ons weer klaargemaakt voor vertrek en om 12 uur zijn we aangekomen op het vliegveld. Klaar voor vertrek. Ultiem gelukkig huppelt Denise het vliegtuig in! New Zealand was amazing!! Bij het Boarden werden we al erg vriendelijk begroet en aan boord een vriend gemaakt (een steward) die ons royaal voorzag van bier. Top. Gelijk viel het ons op hoe vriendelijk de mensen waren. Eenmaal gelandt in Nadi even wennen aan de temperatuur. 25- 30 graden met hoge luchtvochtigheid, even wat anders dan het herfstzonnetje. Heerlijk! Bij de duane werden we vrolijk begroet met gitaarmuziek en zang, de sfeer zat er lekker in! Wel duurde het erg lang om door de duane te komen... 'Fiji time' roepen ze dan als excuus. Eenmaal door de duane, zijn we opgehaald en naar Bamboo Backpackers resort gebracht. Hier blijven we 3 nachten voordat we gaan Island hoppen. Aangekomen in het donker zag het er al erg gezellig uit. Een resort aan het strand met overal lampjes, hangmatten, lounges, een kampvuur, palmbomen, een zwembad én een bar. Meer hebben we niet nodig. Bij ons slaapkamer ook nog een zwembad! S'avonds rond het kampvuur gezeten op het strand en 'kava' gedronken. Een apart drankje die het welkomst ritueel volbrengt in de Fiji cultuur. Game-on dus!

23-6
Vandaag rustig wakker geworden en lekker ontbeten op het strand. Heerlijke temperatuur en een zonnetje. Na het ontbijt de bus genomen richting Nadi stad. De bus stelde niet veel voor, maar hij reedt nog. Ook kwam hij een half uur te laat maar 'Fiji time' is een geldige reden hiervoor. Alles op ons gemak dus! Eenmaal aangekomen in Nadi was het even een cultuurschok, veel armoede, local markets, foodmarkets en iedereen probeerd je iets te verkopen. Niet op een vervelende manier overigens. De mensen zijn erg vriendelijk. Na hier een paar uurtjes rondgelopen te hebben en de wood carving kunst bewonderd te hebben lekker geluncht met een bord rijst uiteraard. 'Smiddags met de bus terug naar het resort tussen de schoolkinderen en lekker gerelaxt. 'Savonds lekker in de lounge en de hangmatten gezeten met wat mede reizigers. Gezellig!

24-6
Vandaag gerelaxt aan het zwembad, in de hangmat en lekker rond het resort gehangen. Heerlijk. Het is wel alweer tijd om onze spullen te pakken want morgenvroeg gaan we met de boot naar de Blue Lagoon. We zijn erg benieuwd! 'Savonds nog even lekker rond het kampvuur gezeten met gitaarmuziek en een paar locals.

25-6
Vroeg op want we gaan Island hoppen!! De eerste stop is 5 uur varen, eerst door de mamanuca Islands en daarna gaan we naar het noorden van de Yasawa Islands en verblijven we in de Blue Lagoon. Na een paar uur varen wordt het steeds mooier. De eilanden worden tropischer en het water wordt steeds blauwer. Om het compleet te maken hadden we nog een groep jumping dolphins voor de boot. Wat springen die hoog! Wauw! Aangekomen in de Blue Lagoon moesten we overstappen op een klein bootje om bij het resort te komen. Wauw. Wat een prachtige locatie: Paradijs! Turquoise water met een koraalrif, een wit strand en overal palmbomen. Dit is wat je krijgt als je op Google 'paradijs' intypt. Aangekomen op het strand werden we begroet met een lied van de locals. We kregen een welkomst drankje en werden begeleid naar de kamer. Overal bloemen en wat een prachtige resort. We voelden ons erg speciaal en iedereen bleef maar vragen of het onze honeynoon was. Aan het strand geluncht en daarna lekker gewandeld over het strand en gezwommen in de oceaan. De sunset gekeken en daarna was het alweer tijd voor het 3 gangen diner (zo chill) en 'Savonds op het strand film gekeken in de open air cinema. Heerlijk.

26-6
Op tijd opgestaan voor het uitgebreide ontbijt. Na het ontbijt lekker gezwommen en Denise een mandje en een armbandje gevlochten van palmbladeren. Best bijzonder hoe creatief de locals zijn. Denise ondertussen weer eens haar teen gestoten. Smiddags hebben we lekker op het strand gelegen en aan het zwembad. Een beetje gesnorkeld tussen de mooie koralen en vissen en na de lunch nog een snorkel trip gedaan met een guide. Wát een bijzondere onderwaterwereld. Prachtig! Eenmaal terug gekomen een kokosnoot gedronken en daarna weer klaargemaakt voor het 3 ganger diner! 'Savonds lekker op tijd gaan 'tukken' want morgen gaan we naar het volgende eiland!

27-6
Vandaag nog lekker wakker geworden in paradijs. Nog even gesnorkeld en Denise lekker in de zon gelegen. Rond 12 uur werden we weer opgehaald met een bootje en gedag gezongen door de locals. Op naar Mantaray Island! Na zo'n anderhalf uur varen aangekomen en opnieuw warm verwelkomt met muziek en een cocktail. Hierna lekker 'gesetteld', voor zover dat kan en lekker gedineerd( 3 gangen ja!). Ook dit resort is prachtig! 'Savonds een show gezien over de cultuur en een Fijan dans geleerd. Hilarisch! Muziek wordt heel veel gebruikt ter communicatie dus de hele dag door en bij elk maal is er live muziek. Vaak een paar gitaristen en zangers. Erg passend bij de sfeer ook!

28-6
Vroeg opgestaan om te ontbijten en daarna gelijk het water in om te snorkelen. Dit kon hier alleen maar van 9 uur tot 14 uur omdat het daarna low tide is en dan is het te ondiep om veilig te kunnen snorkelen. Denise is lekker gaan zonnen en Johnno het water in. Wat een prachtig koraalrif. Dit rif schijnt een van de mooiste te zijn in de Yasawas Islands en je loopt er zo vanaf het strand in. Super mooi! De hele familie van Nemo gezien en enorme scholen parrotfish en andere kleurrijke vissen. Ook nog een stingray gespot vandaag. Prachtig koraal! Wauw! I Love It! Tegen de tijd dat we gingen lunchen had Denise alweer een paar armbanden gemaakt.

29-6
Vandaag ging Denise ook mee snorkelen en hebben we 2 octopussen gezien. Heel tof hoe ze van kleur veranderen en hoe ze zich verplaatsen. Tof om te 'Free Diven' en te zien hoe ze reageren. Soms een vis die een hap uit Denise haar vinger probeert te nemen omdat ze naar ze wijst. Heel komisch gezicht hoe een dapper visje zijn stukje koraal verdedigd. Genoeg te zien en weer konden er geen genoeg van krijgen. Tegen het low tide het strand op om lekker in de zo'n te liggen en te beachvolleyballen. 'Savonds lekker loungen met gitaarmuziek!

30-6
Vandaag weer hetzelfde meal plan (nee, het gaat niet vervelen!). En opnieuw gaan snorkelen maar dit keer met een guide. En finally een white tip reef shark van 2.5 meter gezien. Supertof! Een paar andere koraalriffen bekeken en nog een stingray en een stonefish gezien. Lekker tussen de scholen vissen 'free diven'. Het blijft geweldig. Eenmaal terug gekomen lekker beachvolleybal gespeeld en gerelaxt...!

1-7
Vandaag gaan we weer verder hoppen! Weer klaargemaakt voor vertrek dus. Na een afscheidslied van de locals weer op het bootje gestapt en afgezet bij het Octopus resort. Opnieuw een prachtige locatie en het eten was weer heerlijk. Veel muziek en een gezellige sfeer. 'Savonds lekker gaan tukken in onze bamboe hut na een open air douche. Een badkamer zonder plafond dus onder de sterren douchen.

2-7
Vandaag eigenlijk weer hetzelfde ritueel. Veel relaxen, luxe eten op een prachtige locatie met een chill klimaat. Het heeft niks meer met backpacken te maken! Aan het eind van de middag weer met het bootje door naar het bekende Bounty island, vlak naast Treasure island en het eiland waar Castaway met Tom Hanks is opgenomen. Een leuk eiland waar je in 20 minuten omheen loopt. We zijn laat aangekomen dus lekker slapen.

3-7
Wakker geworden op Bounty island en 'Smorgens lekker snorkelen. Hierna de sea turtle sanctuary bezocht. Allemaal kleine zeeschildpadden die worden uitgezet als ze groot zijn. Anders hebben ze vrijwel geen kans van overleven. Bijzondere en mooie beesten en leuk om ze te voeren. Verder lekker gerelaxed(alweer) en een rondje om het eiland gelopen. Bij zonsondergang was het tijd voor ons om weer terug te gaan naar het 'vasteland'. Met de boot terug naar Port Denerau en we verblijven in het hostel aan het strand. Heerlijk! De komende paar nachten lekker 'Fiji time' hier en de 7e vliegen we door naar Vietnam.

Fiji was enorm bijzonder met bijzonder lieve mensen en prachtige natuur. We will miss you.

Vinaka vaka levu!

1. M.fijnaut:
    20 juli 2017
    Eindelijk ik geniet zo van je verhalen,zou wel eens om een hoekje willen kijken,maar ja wie niet.
  2. Dinie hartendorp -van dijk:
    20 juli 2017
    Met veel verbazing gelezen en gekeken naar jullie prachtige reis, wat is de wereld mooi ! fijn dat je er deel van mocht uitmaken...wat een ervaring ... om NOOIT te vergeten , toch ? veel reisplezier en tot het volgende verslag ! Good luck :)
  3. Liesje Mathey:
    20 juli 2017
    Finally. Have been looking forward to your latest report. We both enjoy your travel blog and I noticed there are more photos on facebook so will check them next. Enjoy the rest of your travels.
  4. Annie van den Bogaardt:
    21 juli 2017
    Whohhhh, ik word niet snel jaloers, maar wat ziet dit er mooi uit! Zo ziet het paradijs er dus uit! Geniet nog van jullie laatste stop in Vietnam en daarna.....ik kan niet wachten....
  5. Thea van den Heuvel:
    21 juli 2017
    Wat een leuk reisverhaal weer en hele mooie locaties. Zo beleef je het een beetje mee.
    Bedankt en veel plezier verder. xx