One last stop: Vietnam

5 augustus 2017 - Hanoi, Vietnam

8-7
Na 12 uur in het vliegtuig zijn we zonder verwachting aangekomen in Vietnam in Ho Chi Minh city. Wij dachten dat alles in Fiji lang duurde maar bij de 'immigration' werd al snel duidelijk dat ze er hier ook goed de tijd voor nemen. Aan het eind van de middag eindelijk het vliegveld uit. Eerst een paar miljoen vietnamese dong gehaald (1 euro is 25000 dong)en toen met de bus naar Ho Chi Minh city... en wat is het hier warm! 35 graden en een luchtvochtigheid 95%+. Direct bezweet en dorstig dus. Vanaf hier de lokale bus genomen naar het centrum. Gelijk viel het ons op hoeveel brommers er rondrijden dat er geen stoplichten zijn en er eigenlijk geen structuur is. Tientallen brommers die links en rechts inhalen en allemaal toeteren. Met volle verbazing door deze 'chaos' heen. Heel apart en even wennen dus. Aangekomen in het centrum neemt de drukte alleen maar toe. Overal brommers, getoeter, veel mensen op straat en nu op zoek naar onze acommodatie met onze backpacks! Na een kwartier lopen aangekomen in onze privé kamer. Heerlijk en eindelijk rust! Lekker bijgekomen van de reis en 'savonds over de foodmarket gelopen. Dat is wel even wat anders als bij ons. Niet erg aangenaam om te zien. Ergens wat eten gescoord en lekker terug naar de kamer. We zijn uitgeteld gaan slapen.

9-7
Vandaag Ho Chi Minh stad verkennen! Lekker door de stad gelopen en wat bezienswaardigheden bezocht. Bij een lokaal restaurant gegeten: rijst en loempias. We zijn nu toch echt wel in Azië. Wat een andere wereld. Iedereen leeft op straat, mensen proberen je van alles te verkopen en we voelen ons hier toch wel weer westers. Veel 'streetfood',armoede en wat is het ontzettend druk hier! Langzamerhand went de drukte maar de honderden brommers blijven verbazingwekkend. Dat valt natuurlijk te verwachten in een land met meer dan 11 miljoen brommers! Vandaag een aantal dingen geregeld voor de komende dagen. We gaan weer verder reizen!

10-7
Vandaag vroeg op want we gaan naar de grootste Cau Dai tempel in Vietnam en daarna naar de Cu Chi tunnels van de Vietcong. Maar eerst met de bus Ho Chi Minh stad uit. Daar zijn geen woorden voor. Wat een drukte en getoeter en chaos!! De busschauffeur toetert zo ongeveer 10 keer per minuut en dan toetert het overige verkeer nog. Gekkenhuis! Na een hoop getoeter en drukte eindelijk de grote stad uit en met een gemiddelde snelheid van 50 km/u door. Veel sneller kan niet in verband met de drukte, het slechte wegdek, overal wonen mensen aan de wegen en er lopen regelmatig dieren over de weg. Aangekomen bij de tempel een rondje gelopen en een ceremonie bijgewoond. Best indrukwekkend. Buiten een paar aapjes gespot en Denise kwam iets te dichtbij... rennen dus. Hilarisch gezicht om Denise weg te zien rennen voor een aapje.

Vervolgens door naar de tunnels! Van onze gids een rondleiding gehad langs alle boobytraps, tunnels, 'huisjes' en barracks. Een aantal meter onder de grond gekropen door de tunnels, erg benauwend! Ook was er een schietbaan waar continue werd geschoten. Het voelde even alsof we terug in de tijd waren. Aan t einde van de rondleiding hebben we een soort aardappel/wortel geproefd wat de vietnamese soldaten aten tijdens de oorlog. Heel apart maar best lekker met wat kruiden en vietnamese thee. Interessant ook om het door het perspectief van Vietnam te leren. Aan het einde van de dag weer terug naar Ho Chi Minh city om de backpacks te pakken want morgen gaan we naar de Mekong Delta voor een tour van 2 nachten en 3 dagen.

11-7
Vroeg op, opgehaald door vietnamese mensen die geen engels spraken dus erg onduidelijk wat er van ons werd verwacht maar dit gaat wel vaker zo(blijkt nu aan het einde van onze reis). In de hotels spreken mensen vaak goed engels maar daar buiten meestal niet. De gids bleek prima engels te spreken en heeft veel uitgelegd over Vietnam en de Mekong Delta. Best interessant. 70% van alle rijst komt dus uit Vietnam en in het zuiden is er rainseason of dry season en in het noorden 4 seizoenen. En hij babbelde lekker door. Opvallend is wel dat de vietnamese mensen die engels spreken erg vriendelijk zijn. Met de andere is communiceren vaak lastig. Eenmaal aangekomen in de haven gelijk aan boord om over de Mekong Delta te varen richting een lokale floating market. De mensen wonen op de bootjes en slapen in hangmatten. Hier hebben we een aantal bijzondere vruchten geproefd, erg lekker! Hierna hebben we een lokale rijst factory bezocht. Erg bewonderingswaardig wat ze allemaal maken van rijst. We hadden geen idee dat dit kon. Rijstkoek, snoep, cake, chips en loempias etc. Proeven dus! Heerlijk! Na ons volgepropt te hebben weer aan boord en naar een klein kanaaltje waar we punthoedjes opkregen en een stukje hebben gevaren in een bamboo kano. Typisch vietnamees dus! Hierna een lunch stop met vers fruit en vietnamese muziek. Apart! Hierna zijn we 2 uur doorgevaren naar Can Tho om te eindigen in onze acommodatie. Heerlijk weer een prive kamer! Nog even rondgelopen door de stad. Veel dierenleed en een onaangename food market. Gauw een pizza gescoord en lekker gaan chillen in het hotel!

12-7
Vandaag weer vroeg op en weer aan boord. We gaan naar de grootste floating market. Na 30 minuten varen aangekomen op de floating market. Wauw! Heel bijzonder hoeveel bootjes er bij elkaar liggen en hoe dit in zijn werk gaat. Hierna zijn we doorgevaren naar een noodle factory en daarna een workshop gekregen over lokale producten. Erg leuk en natuurlijk weer proeven! Johnno heeft nog een bijenkorf en een python vast gehouden en daarna weer aan boord. De volgende stop was een fietseroute naar de grootste boom van Vietnam. Een leuk fietstochtje door de kleine dorpjes en we eindigden bij een enorme boom. Niet enorm in hoogte maar een boom die in zijn eentje een bos vormt. Heel apart. Dit is dan ook een heilige plek in Vietnam. Hierna weer terug gefietst en weer vers fruit als lunch na een paar gebakken ratten en ander lekkernij afgeslagen te hebben... blijft apart! Vervolgens zijn we in de bus gestapt om het Tra Su forest te bezoeken, ook wel het floating forest genoemd. Wat een prachtig national park! Opnieuw in een bamboo kano door het bos gebaren. Prachtig! Erg groen en overal lely's. Een aantal bijzondere vogels gespot en hierna naar het floating hotel in Chao Doc. Denise heeft de rest van de avond met de kitten gespeeld en lekker op tijd gaan tukken.

13-7
Vandaag bezochten we in de ochtend een fish farm en daarna hebben we een minority village bezocht. Hierna zijn we met de bus doorgereden naar Ha Tien om met de boot naar Phu Quoc island te gaan. Het zogenaamde paradijs van Vietnam. Eenmaal aangekomen in het guesthouse viel het al op dat het hier erg arm is. Inmiddels was het al het einde van de middag dus opzoek naar dinner. Heel veel armoede hier en erg verbazingwekkend hoe het er hier aantoe gaat. Na het eten lekker terug naar het hotel en morgen een brommer huren om het eiland te verkennen!

14-7
Vandaag met de brommer rondrijden. We hebben een aantal stranden bezocht en door het national park gereden. De wegen waren erg slecht... één groot rood blubberbad. We zaten helemaal onder van al het opspattende blubber. Écht een weg konden we het niet noemen dus. Maar het was wel leuk! Een beetje jammer dat overal enorm veel afval ligt en er heel veel zwerfhonden zijn. Aan het einde van de middag een grote waterval bezocht en toen het begon te regenen weer terug richting het hotel. Niet écht het beloofde paradijs in onze ogen maar het was een avontuur. Morgen weer terug naar het vaste land!

15-7
Vandaag op tijd op, nog even met de brommer door het stadje gereden opzoek naar ontbijt en vervolgens naar de boot. Weer aangekomen in Ha Tien gelijk de bus in en weer op naar Ho Chi Minh city. Op naar het noorden! Nu zo'n 10 uur in de sleeping bus. Een bus met grote privé stoelen waarje heerlijk in kan tukken. Prima dus! Eenmaal aangekomen rond 10 uur 'savonds naar onze luxe 'penthouse' met uitzicht over de stad die we heel goedkoop last minute hebben geboekt. Heerlijk! Even bijkomen van de afgelopen dagen en dan voelt Ho Chi Minh stad opeens heel vertrouwd! Heerlijk gaan slapen in onze enorme kamer!

16-7
Vandaag lekker uitgeslapen en daarna weer doorreizen met de bus naar Mui Ne. Weer zo een 8 uur in de bus dus... een leuke route en lekker naar buiten kijken met volle verbazing. Aangekomen in Mui Ne weer ingecheckt in het luxe hotel en was het alweer tijd om te eten en daarna slapen. Best vermoeiend zoveel reizen en morgen vroeg op!

17-7
Vandaag zijn we om 4AM opgestaan om met een Jeep maar de white sanddunes te gaan om hier de sunset te zien. Een prachtig stukje natuur en het lijkt net een woestijn. Wel erg jammer dat er honderden chinezen zijn en er tientallen quads en Jeeps rondscheuren alsof het de kuil in Ijmuiden is. Maargoed. Hierna zijn we naar de red sanddunes gegaan. Ook hier weer een mooi stukje natuur maar je ziet door de chinezen china niet meer... hierna zijn we door een rivier gelopen naar een kleine waterval. De route hiernaartoe was erg mooi en een stukje bijzonder landschap. Een stuk rustiger ook! Vervolgens hebben we een fishing village bezocht maar dit hadden wij als dierenliefhebbers snel gezien. 'Smiddags weer terug naar het hotel en nog even in de stad rondgelopen en verkend. 'Savonds heerlijk vegetarisch gedineerd en op tijd slapen want we waren erg vroeg op!

18-7
Vandaag gaan we weer verder naar Da Lat. Een stadje in de bergen. Een leuke busrit door een paar mooie passen en door de rijstvelden. Aangekomen met de motor bike taxi naar het hotel en vandaag lekker het stadje verkend. Een leuk stadje en al een stuk minder arm en dus moderner. Verder lekker gerelaxd vandaag en morgen gaan we een city tour doen op de motor bike. Zo onderweg door Vietnam zien we de schade van de oorlog overal terug. Van voertuig wrakken tot ruines en bom kraters. Het land is nog steeds herstellend en dat merken we aan van alles.

19-7
Vandaag gaan we achterop de motorbike de regio verkennen. Eerst zijn we rondom een meer gegaan en hier een stukje gewandeld. Vervolgens door wat rijstvelden gereden en hier een stuk gewandeld. Onderweg gestopt bij bloemenvelden en bij een waterval. Erg mooi maar natuurlijk veel chinezen... aan het einde van de middag hebben we een pagoda bezocht. Erg indrukwekkend. Een mooie stijl en een magische plek. Enorme draken van mozaiqeu en enorme gouden boeddha's zijn hier te vinden. Erg indrukwekkend! Hierna zijn we terug gegaan maar het hotel en we reizen morgen weer door naar Hoi An!

20-7
Overdag lekker gerelaxd de spullen gepakt en aan het eind van de middag door naar de bus richting Hoi An. Een lange rit van zo'n 12 uur dus we komen smorgens vroeg aan.

21-7
Om 5AM aangekomen in Hoi An. Met de motor bike taxi naar het hotel. We konden de kamer pas om 12 uur in dus tot die tijd moeten we ons nog even vermaken. Het stadje in dus. Rond 6 uur liepen we door Hoi An en gelijk merkten we de bijzondere sfeer. Een prachtig en typisch vietnamees stadje met veel lampionnen en versiering overal. Heel leuk om op een rustig tijdstip als dit rond te lopen. Lekker ontbeten in een lokaal koffie tentje en een paar historisch gebouwen bezocht. Hierna weer terug naar het prachtige hotel en tot 12 uur gechild in en rond het zwembad. Heerlijk. Eenmaal in de kamer even tukken en later in de middag het stadje weer in. Wat een bijzondere sfeer en een prachtig stadje. Heel erg leuk en 'savonds in het donker nog mooier met overal lampionnen en drijvende kaarsjes in de rivier.

22-7
Vandaag wakker geworden in het mooie hotel, even lekker een ochtend duik genomen en lekker ontbeten. We gaan vandaag naar de Ancient temples van My Son. Met de bus richting de tempels en het is inmiddels zonnig met 38 graden. Warm dus! Na een half uur in de bus aangekomen in het park. Na een stukje lopen vinden we de eerste tempels. Wauw! Erg indrukwekkend. Tempels die gebouwd zijn in de 8e tot 13e eeuw. Heel bijzonder om hier rond te lopen. Zonde dat meer dan de helft is platgebombardeerd maar de ruines zijn nog steeds bijzonder. Na een aantal verschillende plekken met tempels bezocht te hebben hebben we nog een show gezien met bijzondere muziek en aparte danseressen. Bijzonder om te zien en leuk om er wat meer over te weten. Na een paar uur rondgelopen te hebben werd het toch erg warm dus weer terug richting Hoi An. Weer het zwembad in en lekker uiteten in het sfeervolle Hoi An.

23-7
Vandaag nog even door Hoi An wandelen en 'Smiddags weer door naar Hué. De ancient capital. Na een paar uur met de bus weer aangekomen en het is een typische vietnamese stad. Veel brommers, chaos etc. Eenmaal weer gesetteld de night market bezocht en de stad verkend. Morgen gaan de city tour doen en de omgeving verkennen.

24-7
Vandaag vroeg op voor de city tour. Eerst met de dragon boat over de rivier naar het beroemde garden house. Een typisch vietnamees religieus huisje. Erg mooi om te zien. De guide heeftwat meer uitgelegd over de cultuur en de verschillende religies. Erg interessant... hierna door naar de hoogste pagoda van Vietnam. Indrukwekkend en inderdaad best hoog! Vervolgens naar een lady temple en daarna door naar keizerlijke tombe. Wauw! Wat een paleis en een bijzondere plek! Enorm! Als klap op te vuurpijl gingen we naar de Imperial city en Forbidden city. Wauw! Een hele stad met prachtige gebouwen, poorten en muren etc. Een bijzondere plek en erg indrukwekkend. Het is vrij duidelijk waarom dit de Ancient capital city wordt genoemd. Erg zonde dat ook hier enorm veel schade is door de oorlog. Het is dan ook gebruikelijk dat je overal wrakken van tanks of vliegtuigen ziet liggen als monumenten. Na deze tour laat terug en uitgeteld gaan slapen.

25-7
Vandaag weer uitchecken en smiddags met de bus naar Ninh Binh. Harde regen vandaag dus niets meer gedaan. Een goede dag om te reizen met de bus!

26-7
Met de sleeping bus vroeg aangekomen in Ninh Binh rond 4AM. Direct inchecken en we konden gelijk de kamer in. Tukken dus! Rond 9 uur weer opgestaan en een brommer gehuurd met een paar reismaatjes. Lekker rondrijden door het national park. Wat een prachtig national park met een apart landschap! Eerst een kleine cave tempel bezocht en daarna naar een van de hoogste bergtoppen geklommen voor een prachtig uitzicht. Het was erg warm maar het was het waard! Hierna lekker door gecruisd en aan het eind van de middag een bootje ingestapt door het np. Heel bijzonder! Door kleine en lage grotjes heen en tempels in het water met een prachtig landschap. Zelfs de movie set van de nieuwe king kong film gezien! Hierna terug gegaan naar het hotel en savonds lekker in de pub gehangen met onze maatjes.

27-7
Vandaag om 4AM de sleeping bus genomen naar Hanoi. Vandaag lekker door Hanoi gewandeld en de stad verkend. Een andere sfeer dan Ho Chi Minh maar het blijft Vietnam! 'Savonds de bus gelijk door genomen naar Sapa. Het bekendste gebied met rijst terassen tegen de grens van de chinese alpen. In dus bus weer dus!

28-7
Opnieuw kwamen we weer om 4AM aan. Gelukkig werden we direct opgehaald en naar onze acommodatie gebracht zodat we lekker konden slapen. De volgende morgen hebben we met onze reismaat uit Spanje weer een brommer gehuurd. We gaan 3 dagen road trippen met de brommer! De backpack achterlaten en nóg minder mee!
Vandaag twee mooie watervallen bezocht en geeindigd tussen de prachtige fel groene rijst terassen met een heerlijk biertje!'Savonds nog even de night market bezocht in Sapa.

29-7
Vandaag hebben we zo'n 190 kilometer gereden op de brommer door het prachtige national park. Een bijzonder gebied en door een mooie pas gereden. Hierna voelden het meer alsof we al in China zaten en het was een stuk rustiger. Verder ook géén toeristen dus! Heel leuk om door de rijst terassen te rijden en door de bergen langs de grens van China. Veel beesten op de weg en erg slecht wegdek maar gelukkig prachtig weer! Onderweg gestopt om bij een vrouwtje thuis wat te drinken tussen de beesten. Heel apart! Smiddag gestopt in Sin Ho om te overnachten. Lekker vanaf het balkonnetje genoten van het uitzicht en alle bijzondere mensen.

30-7
Vandaag maken we de route af en rijden we weer terug richting Sapa. De route verveeld niet en we blijven ons verbazen over het mooie landschap. Aan het eind van de middag zijn we weer aangekomen in Sapa en de brommers terug gebracht. De backpacks opgehaald, een douche genomen en gelijk weer de bus in naar Halong Bay.

31-7
Opnieuw om 4AM aangekomen en naar het hotel. Helemaal uitgeteld van het vele reizen afgelopen dagen dus eerst een chilldag vandaag. Het stadje verkend en 'savonds aan de boulevard gegeten. Morgen gaan we de boot tour doen door Halong Bay!

1-8
Vandaag vroeg op en naar Halong haven. We gaan met de boot het national park in. Wauw! Een prachtig landschap weer en prachtig weer vandaag. De eerste stop was bij een enorme grot. Best bijzonder en heerlijk koel! Vervolgens hebben we gelunched op de boot en zijn we gaan kanoën door een grot die uitkwam in een soort kom gemaakt van bergen. Heel vet! Denise heeft haar vrienden nog gespot(aapjes) en daarna met de boot naar het strand geweest. Heerlijk zwemmen in warm water. Top! Na de boottrip zijn we 'savonds weer richting Hanoi gegaan met de bus!

2-8
We zijn vandaag in Hanoi voor de komende dagen voor we weer vliegen. Dit keer naar Schiphol- Amsterdam. We hebben een aantal dagen lekker door Hanoi gelopen en langzaamaan weer onze zinnen gezet om richting huis te gaan. Nog even van Hanoi kunnen genieten en het is 5 augustus tijd voor ons om weer koers naar huis te zetten. We vliegen hier om 22:30 en komen 6 augustus om 18:00 nederlandse tijd aan op schiphol. We willen alle trouwe volgers bedanken voor alle leuke reacties en medeleven.

Wat was dit een vette trip!

Tot snel!

1. Liesje Mathey:
    5 augustus 2017
    Wow what an interesting time you have had. Thanks for sharing your adventures. We both have enjoyed reading it.It was a pleasure to meet you here in Australia and we wish you both all the best for the future.Love Peter and Liesje.
  2. M.fijnaut:
    5 augustus 2017
    het was weer genieten wat een andere wereld,gelukkig dat jullie wiegje in nederland staat,en dat wij het toch wel erg goed hebben als je zo om je heen kijkt (en niet alle dagen rijst eten.Maar deze prachtige reis neemt niemand jullie af,jammer dat dit het laatste reisverhaal is.groetjes
  3. Annie van den Bogaardt:
    5 augustus 2017
    Prachtig verslag en foto's, dit avontuur/deze reis is toch niet te overtreffen of wel dan?! Maar....wij zijn wel heeeeeel blij dat we jullie morgen weer gaan zien in Nederland, goede reis en tot morgen op Schiphol
  4. Anita:
    5 augustus 2017
    Wat was het fijn om jullie te mogen volgen op de reis van jullie leven.
    Hier raken jullie voorlopig niet over uitgepraat.
    Goede vlucht terug en Johnno ik zie je in sept wel weer...
  5. Dinie hartendorp -van dijk:
    6 augustus 2017
    Lieve mensen, heel hartelijk bedankt voor de mooie reisverhalen en bijpassende foto,s .Ik heb er erg van genoten.Nog een goede vlucht gewenst en een warm welkom op Schiphol. Het ga jullie goed :)