Our Unexpected Journey in NZ

15 juni 2017 - Auckland, Nieuw-Zeeland

29-5

Na ons avontuur met de campervan in de kou starten we vandaag met de georganiseerde Topdeck tour. Vroeg op om uit te checken en in de bus stappen. Een vrij luxe bus. Superchill! Na de groep verzameld te hebben en de awkward introductie speeches zijn we door de Arthur's pass gereden. Direct door het prachtige landschap met witte bergtoppen en sporen van de glaciers. Best indrukwekkend. Ontbeten met 'echte NZ pies en door de pass met watevallen hier en daar doorgereden naar Hokitika om alle Jade sieraden te bewonderen. Dit is typisch Maori materiaal met bepaalde religieuze betekenissen. Hier en daar zien we al wat sporen van de Maori. Aangekomen in het vrij luxe hostel gedineerd met de Topdeck groep en ondertussen elkaar leren kennen. Eerst nog naar Lake Matheson gegaan voor de lookout en hierna zijn we in het pikkedonker met onze gids het regenwoud ingegaan om glow worms te spotten. Heel bijzonder. Honderden kleine lichtpuntjes in het pikkedonkder met mooie glimmende sliertjes; snot. Het was mooier dan het klinkt...'Savonds in de pub een aantal pints gedronken en onze travelmates leren kennen...

30-5

In het apres ski- achtige hostel opgestaan om met de bus naar Fox Glacier te gaan en hier een hike te doen. Een bijzondere omgeving gevormd door de glacier. Overal watervallen en wandelend door alle riviertjes naar een lookout over Fox Glacier. Bijzonder om een keer te zien en een mooie ruige omgeving. Op de weg terug dachten we eerst onweer te horen maar toen we een aantal flinke stukken rots en stof naar beneden zagen komen realiseerde we ons dat het falling rocks waren. WOW! Na deze mooie hike zijn we door de bergpassen en langs de mooie turquoise rivieren doorgereden naar Queenstown. De apres skie stad van NZ en dat merkte we direct aan de sfeer. Na aankomst ons geinstalleerd in onze challet en daarna een feestje gebouwd met de toffe mensen van onze Topdeck groep. Legend!

31-5

Vandaag lekker uitgerust en in de chalet gechilld. Voor het dinner in een gezellige pub pizza's gegeten en daarna zijn we naar de Ice pub van Queenstown gegaan. Erg leuk.. de naam zegt het al; alles is van ijs. heel 'cool' dus.. Hierna in een andere pub lekker opgewarmd en een rugby wedstrijd gekeken van de State of Origin cup(NSQ-QLD) met een aantal locals. Typisch NZ dus! Beetje op tijd gaan slapen want morgen gaan we samen een hike doen!

1-6

Vandaag vroeg op want we gaan hiken! Met de Queenstown gondola de berg op om te beginnen aan de Ben Lommond Summit Track. Een hele zware hike. 7 uur onderweg waarvan 4 uur steil omhoog klimmen en 3 uur naar beneden. Maar het was het waard, mooie uitzichten over Queenstown en een prachtige ruige omgeving. Eerst met bewolking een deel geklommen, vervolgens door de dichte mist en de wolken om vervolgens boven de wolken uit te komen waar de witte bergtoppen door de wolken heen prikken. Prachtig! Een zware maar adembenemende hike naar de top. Aangekomen op de top in de sneeuw een prachtig uitzicht! Wauw! Bovenop de top leefde een Kea Parrot. Een papegaai met het intellect van een 3-jarige, en dat bleek. De papegaai wist muesli repen en hele tassen te stelen van de hikers die bovenop de top even probeerde uit te rusten. Wat een entertainment! Geweldig om te zien!(een groep Kea's noemt men dan ook een circus) Best bijzonder ook want volgens onze gids komen die helemaal niet veel voor in deze regio. Denise is onderweg naar beneden nog een paar keer op haar billen gevallen in de blubber maar als beloning een burger gehaald bij het bekende 'Fernburger'. S'avonds lekker uitgerust en op tijd gaan slapen.

2-6

Vroeg op, we gaan naar Milford Sounds, het bekende Fjordland np. Onderweg door Te Anau en door de prachtige natuurgebieden waar The Lord of the rings, The Avatar en Narnia zijn opgenomen. hoe dichter we bij milford sound kwamen hoe mooier het landschap werd. Eenmaal door de tunnel aangekomen in de Fjordlanden. Wat een adembenemende uitzichten. Prachtige! Enorme bergen met overal watervallen en bovenop sneeuwtopjes. Even gestopt bij een bjizondere grot- waterval 'the Chasm' en hier nog een Circus van Kea gespot. Geweldig! Eenmaal aangekomen in Milford sound voor de Cruise hadden we prachtige uitzicht op de Fjordlanden en Mitre Peak. Vervolgens met de boot door Milford Sound gevaren. Prachtig landschap en opnieuw veel watervallen. Wat een bijzonder natuurgebied. Als klap op de vuurpijl kwamen er zo'n stuk of 20 dolfijnen naast en voor de boot zwemmen en springen. Supertof! Bij aankomst op open zee weer omgekeerd en op de terugweg nog 2 zeehonden gespot! Wat was dit tof! Hierna zijn we gaan overnachten in Te Anau.

3-6

'Smorgens gelijk in de bus en op naar Arrowtown. Hier zijn we gaan mountainbiken( 13km) langs de Kawarau river. Een leuk ouderwets goudmijnstadje waar onze biketrack begon. Een mooie route langs de rivercanyon en af en toe spannende bruggetjes over de canyon. Een hele mooie route en het mountainbiken was leuk! 'Savonds nog even in de local pub een pint gedronken met onze vrienden uit Ierland, UK, Mexico, USA, Canada en Australia.

4-6

Eerste stop vandaag was Lake Pukaki, vervolgens Lake Tekapo met de ''Church of the good Shepherd''. Prachtige uitzichten met mooie Witte bergtoppen op de achtergrond en o.a. Mount Cook. Hierna zijn hebben we een locale boerderij bezocht om de schapen te bewonderen want er zijn hier in verhouding 12 schapen per 1 mens. Heel veel schapen dus! Een grappig gezicht en hier lekker koffie gedronken en koekjes gegeten. Hierna zijn we terug gereden naar Christchurch om lekker te chillen in ons hotel!

5-6

Vanuit Christchurch naar Kaikoura. Het bekende stadje om dolfijnen en walvissen te spotten. Op de weg er naartoe kwamen zagen we veel zeehonden in de rockpools en langs de weg. Erg leuk om ze vanuit de bus te spotten. Vervolgens gestopt op Seal Rock om ze van dichtbij te bekijken. Leuk! Hierna rondgelopen in Kaikoura en daarna zijn we afgezet in onze chalet. Het was een regenachtige en koude dag dus ons geluk kon niet op met een outside hottub. Heerlijk! Ook nog prachtige uitzicht!

6-6

Vanuit Kaikoura naar Nelson vandaag. De weg langs de kust is gesloten in verband met een aardbeving dus wij moeten door de lindis pass. Geen straf want de uitzichten waren weer prachtig! Onderweg roadtrip bingo gedaan en laat aangekomen in het hotel. 'Savonds Thais gegeten en lekker gerelaxed.

7-6

Vandaag een vrije dag in Nelson. We hebben de stad verkend en we zijn natuurlijk naar de hoogste berg in de omgeving geklommen. Een mooi uitzicht en 'Savonds een BBQ in het hotel. Lekker relaxed dus!

8-6

Vandaag zijn we doorgereden naar Marlsborough om te stoppen bij de local winery om wijn te proeven om 10 uur 'smorgens. Heerlijk. Gezellig wijn geproefd en het een en ander geleerd over de locale wijnen. Vervolgens zijn we doorgereden naar Picton om de InterIslander te boarden richting Wellington. Op naar het Noordereiland! Na een uur in het mooie plaatsje picton 4 uur op de Ferry door de kleine Fjordlanden en open zee om 'savonds aan te komen in Wellington. Uiteraard s'avonds het nachtleven verkend!

9-6

'Smorgens heeft onze gids ons rondgereden door Wellington en ons vervolgens afgezet bij het bekende nationale Te Papa museum. Een gigantisch museum over NZ zijn historie, cultuur, natuur, Maori en over de World War. Erg indrukwekkend en leerzaam! Na het verkennen van Wellington zijn we 'smiddags doorgereden naar Tongariro national park. Het mooie gebergte met de enorme vulkaan o.a. uit Lord of the Rings: Mount Doom! We hebben al veel LOTR locaties gespot maar dit is toch wel de mooiste! Morgen gaan we de Tongariro Alpine Crossing hike doen van 21 km dus eerst nog even uitgebreid dineren en in de jacuzzi!

10-6

Vroeg ontbijten want we gaan weer hiken vandaag! Vroeg opgehaald door onze gidsen om de juiste equiqment aan te meten. Warme kleding en goede schoenen. Vervolgens met de bus naar de voet van de Tongariro mountain en Mount Doom. Wat een enorme vulkaan! Wat een prachtige hike! Erg tof om de vulkaan de beklimmen en de uitzichten zijn adembenemend. De eerste klim was prima te lopen met trappen e.d. maar halverwege op de vulkaan werden het wat lastiger want daar waren geen paden meer. Wel heel erg tof! Hoe hoger we kwamen hoe meer sneeuw, op de top van de vulkaan liepen we dus over de rand van de krater door de sneeuw om vervolgens richting de Emerald lakes te lopen. 3 mooie blauwe meren tusse de gigantische bergen. Heel vet om hier over de summit te lopen en je je vast moet houden aan een koord ivm de harde wind en de steile afgronden. Voordat we aan de andere kant naar beneden gingen eerst nog een snowbal fight gehouden. Vervolgens gelunched bij een Emerald Lake om te genieten van het uitzicht. Na de lunch nog een heel stuk door het prachtige gebied gehiked en na 21 km hiken weer terug met de bus. Direct de Jacuzzi in! Wat was dit zwaar! Maar wel tof!

11-6

Vandaag verlaten we Tongariro alweer en rijden we naar Taupo en Rotorua. De grootste vulkaan van NZ en in de krater ligt dus de plaats Rotorua. Eerst gestopt in Taupo om het stadje te bezoeken. Hierna zijn we gaan chillen in de natural hot springs, superchill en heel cool! Het was vrij koud buiten maar in de hot springs was het net zo warm als in de jacuzzi maar dan in een rockpool aan de ijskoude rivier. Superchill en een prachtige locatie! Hierna zijn we doorgereden naar Rotorua om eerst de Huka falls te bekijken, en vervolgens een mud pool, ook wel 'Land of Farts' genoemd... Vervolgens weer doorgereden om kennis te maken met de echte Maori cultuur. We slapen dan ook in een Maori Village. Eenmaal aangekomen werd ons uitgelegd over gewoonten van de cultuur. Vrouwen voorop, mannen achteraan. Vervolgens werden we begroet met een speech in de Maori taal, een lied en een handdruk met een nose- tip. Vervolgens moesten wij ons ingestudeerde lied zingen en daarna was het welkomst ritueel voltooid. Nu een kop koffie en koekjes. Erg leuk om het een keer te ervaren en we hebben heel veel lol gehad! Vervolgens werd er voor ons gekookt en na het eten kwamen er Maori op bezoek om ons een dans te leren. De mannen deden de bekende Haka en de vrouwen deden een dans met de Poi. Hilarisch! 'Savonds veel gepraat met de Maori en veel geleerd over de geschiedenis en de cultuur. Erg leuk en interessant! Met z'n allen geslapen in de sacret Maori tempel!

12-6

We blijven nog een dag in Rotorua, maar nu in een hotel! Opnieuw een heerlijke Spa in het hotel! 'Smorgens een wandeling gemaakt langs de stinkende geysers en boiling springs om lake Rotorua. Heel bijzonder om alle vulkanische activiteit te zien. Op veel plekken in de bergen en in parken in de Rotorua zijn er geysers, boiling springs of mud pools. 'Smiddags was het dan eindelijk tijd voor Hobbiton! De bekende filmset uit Lord Of The Rings: The Shire. Eerst verzameld in Rotorua en toen met de bus naar Hobbiton met de passende muziek en LOTR sfeer. Vanuit de verte zagen we al de bekende brug en de Green Dragon uit de film. Steeds meer 'hobbit holes' kwamen te voorschijn en vervolgens met de gids door Hobbiton gelopen. Precies in de volgorde zoals in de film. Heel vet om alles te herkennen uit de film en er nu zelf te lopen! Hier en daar wat extra informatie van de gids. Heel vet! Langs alle 'hobbit holes' gelopen en langs het huis van Bilbo Baggings, de velden van het feest in de film en vervolgens over de brug om in de Green Dragon een paar Ale's te drinken. Heel erg vet en de sfeer was inderdaad alsof we zelf in de film zaten! Erg tof! 'Savonds een feetsje gebouwd in het hotel en uiteraard gechild in de spa!

13-6

Vandaag rijden we via Auckland naar de Northlands om 'The Bay of Islands te bezoeken'. Eerst hebben we gelunched in Aukland en vervolgens zijn we doorgereden naar het Kauri park. Een park met enorme bomen..enorm! Hierna gestopt bij de Whangarei falls en S'avonds aangekomen in het hotel. Lekker gerelaxed op de kamer.

14-6

Opgestaan in het luxe hotel.. we hadden eigenlijk een ander hotel maar dit was op last minute gewijzigd waardoor wij een luxer hotel hadden... dus ook een luxer ontbijt en diner etc. Top! Vandaag een wandeling gemaakt langs het strand en door het regenwoud om de Harurur falls te vinden. Daarna met de ferry door de Bay of Islands naar Russell. Een mooi gebied, weer heel wat anders. De rest van de dag weer gerelaxed in de jacuzzi met uizicht op de Bay en daarna genoten van ons luxe diner! Heerlijk. Helaas was dit alweer de laatste dag van de tour.

15-6

Vandaag op tijd op om vervolgens weer terug te rijden naar Auckland en daar worden we gedropt. Al onze travelmates gedag gezegd. Dat hoort er ook bij. Het was een hele leuke groep en we hebben weer een aantal goede vrienden gemaakt. Hierna ingecheckt in het X base hostel en lekker bijgekomen en gerelaxt. De komende dagen blijven we lekker in Auckland!

1. Pauline:
    19 juni 2017
    Heb weer genoten van jullie verslag,
    Nog veel plezier xx
  2. Yvonne Bos:
    19 juni 2017
    Geweldig jullie verhalen, en wat een prachtige foto's!
  3. Liesje Mathey:
    19 juni 2017
    What an adventure and It bought back a lot of memories especially the South Island. Lord of The rings was not made when we went in 1982. Enjoy the rest of your adventure.
  4. Dinie hartendorp -van dijk:
    19 juni 2017
    Weer met veel plezier jullie reisverslag gelezen en mooie foto,s bekeken, wat een avontuur mensen, geniet van elke dag , en nog mooie dagen gewenst !!!
  5. Thea van den Heuvel:
    19 juni 2017
    Heel leuk om jullie reisverhalen te lezen. En gave foto's. Bedankt.
  6. Alle en wiepie:
    20 juni 2017
    Mooie foto's en leuke verhalen,nog veel plezier.
  7. Annie van den Bogaardt:
    20 juni 2017
    We zijn weer helemaal bij, prachtig verslag weer en geweldige foto's
  8. Ome Jan uit drenthe:
    20 juni 2017
    prachtig om nooit te vergeten geniet maar veder
    mooie foto´s prima verhaal blijf voorzichtig
    gr ome jan tante geesje