The Big Red Rock!

8 mei 2017 - Adelaide, Australië

29-4
Vroeg opgestaan en op naar Cairns airport voor onze vlucht naar Alice Springs! Een klein vliegtuig dus lopend over de landingsbaan om te boarden. 2 uur vliegen om aan te komen in Alice Springs in het midden van de Outback. Heel apart, ijskoude wind en een bloedhete zon. De shuttle gepakt naar Alice Lodge backpackers om in te checken. Vervolgens Alice Springs verkend en de Bikers Saloon, Anzac lookout, Towncenter en Botanical gardens bezocht. Én een paar kangaroo's in de Outback gezien! Klein stadje met uitzicht op de 'bekende' MacDonnel Ranges. Veel aboriginals in deze omgeving maar we zaten dan ook tussen de aboriginal lands. Hierna terug naar het hostel om lekker uit te rusten voor de 6 daagse tour door de Outback. Nog even een spelletje gespeeld met wat mede travellers en 'savonds de lion king gekeken met Denise haar nieuwe vriend...de huiskat van het hostel.

30-4
Vroeg op en we werden om 6:45 opgehaald door onze Australische Outback liefhebbende tour guide Andy. Hij nam ons de komende 6 dagen mee door de Outback met zo'n groep van 18 mensen. Eerst gestopt bij een Emu farm en toen doorgereden naar Yulara campground in Ulure np om te lunchen en de 'name game' te spelen met onze reismaatjes. Een leuke groep en dát al op de eerste dag! Hierna was het zover, op naar Ayer's Rock, hier de base walk gedaan van zo'n 9 km om 'the big red rock' (hoger dan de eiffeltoren). Erg indrukwekkend: écht een natuurwonder! Een mooie wandeling gedaan maar wel pittig met het woestijn- achtige klimaat. Na deze wandeling werden we weer opgehaald door Andy om te dineren bij sunset met uitzicht op Ayer's Rock: alsof we national geographic aan het kijken waren! Erg mooi! In het donker weer in de bus naar het kamp met een leuke sfeer in de bus en passende muziek! Aangekomen bij het kamp een briefing gekregen over het gebruik van een 'swag'. Een soort slaapzak maar dan voor in de buitenlucht. We slapen rond het kampvuur in onze swag... hoe vet! Onder de sterrenhemel lekker marshmallows en tim-tams (Aussie koekjes) gegeten, onze travelmates beter leren kennen en vervolgens in onze swags rond het kampvuur gaan slapen in het rode zand van de Outback!

1-5
Erg vroeg gewekt door Andy die met harde muziek aan letterlijk ons uit onze swag schopte. We gaan zonsopkomst kijken met ontbijt bij Ayer's Rock. Opnieuw weer erg indrukwekkend. Wel erg koud nog dus Denise heeft het bewonderd vanuit de bus in haar slaapzak... no worries! Hierna zijn we doorgereden naar Kata Tjuta np voor een hike van zo'n 8km. Prachtige en bijzondere omgeving, enorme rode rotsen, canyons en apart om door 'the valley of winds' te lopen. Na deze mooie hike doorgereden naar een lookout over Kata Tjuta en daarna onderweg naar het kamp nog gestopt bij een lookout over Ayer's Rock en Kata Tjuta waar onze guide ons een aardrijkskunde les heeft gegeven over het ontstaan van de natuurwonderen. Vervolgens lunch gehad in het kamp en daarna nog een korte culturele wandeling langs Ayer's Rock met toelichting en uitleg over de aboriginal cultuur- en geschiedenis en hen perspectief. We beginnen steeds meer te begrijpen over de aboriginals! Hierna zijn we gedropt bij het zwembad voor een frisse duik en daarna de sunset gezien vanaf de camping met opnieuw prachtig uitzicht over de Outback, Kata Tjuta en Ayer's Rock onder het genot van snacks en goon! Daarna een enorm patrolled fire gezien en nog wat kamelen bezocht op de Camel farm. 'Savonds lekker rond het kampvuur gaan slapen in onze swag onder de starry desert sky!

2-5
Wakker geworden in onze swag aan het kampvuur. Vroeg op voor een hike van 7 km in Kings Canyon genaamd de rim- walk. Als je dit te laat doet is het te heet en mag je het np niet meer in. Onderweg eerst nog gestopt voor de sunrise bij een salt lake naast Mount Connor. Daarna door naar de hike in Watarrka np door Kings Canyon. Een prachtige maar pittige hike waarbij een heuvel zelfs Heartattack Hill is genoemd, guess why?! Een mooie wandeling met diepe ravijnen en een mooie oasis, the garden of eden, in de rode Canyon waar we over de randen van de Canyon liepen. Hierna lunch gehad en doorgereden naar de Outback pub in Marla waar we buiten in onze swag zijn gaan slapen na een trucker meal en een avondje beer pong met onze travelmates en wat locals. Heel gezellig!

3-5
Wakker geworden in Marla...midden in de Outback...buiten de pub...maar dat mag de pret niet drukken en zeker het drukke programma niet. Snel ontbeten in de pub, swags opgerold en de bus weer in. Op naar Coober pedy. De hoofdstad van Opal mining, 95% van alle Opal op de wereld komt uit Australië. Onderweg gestopt op de border van Northern terroritory en Southern Australia. Daarna aangekomen in Coober Pedy wat op het eerste zicht lijkt op een ghosttown... waarop onze guide toelichtte dat iedereen in grothuizen woont vanwege de hitte. Het enige wat zichtbaar is zijn de schoorstenen. Apart! En ja.. ook wij gingen in een grot slapen(sleeping the wat the locals do), cool! Bijna alles in dit stadje zit onder de grond. Vervolgens een Opal mijn/museum bezocht om onszelf wat bij te laten scholen over dit onderwerp. 'S middags Coober Pedy zelf verkend en lekker in het zonnetje voor onze grot gezeten. Tegen de avond het Josephine's Kangaroo's Orphenage om kangaroo's te voeren en een kleine baby kangaroo! Hier ook nog even de aboriginal art gallery bekeken en de didgeridoo kunnen bespelen. Erg leuk! Pizza gegeten en in onze grot geslapen 'the way the locals do'!

4-5
Gewekt door Andy zoals elke morgen met harde muziek en snel ontbeten en weer in de bus. Op naar de Flinders Ranges np. Eerst nog gestopt bij Lake Hart, een Salt Lake die nu niet droog stond, wat dus erg bijzonder blijkt te zijn! Doorgereden naar een militaire basis waar vroeger werd geëxperimenteerd met nucleaire wapens maar nu een museum is geworden. Weer eens wat anders. In Port Augusta geluncht en in Willmington in het np geslapen op Stony Bush Campground in onze swags bij het kampvuur! En op deze laatste avond nog even een goed feestje gehad met de geweldige tour group!

5-5
Vroeg op na een mooi feestje, een hele goonbag gefinished. Denise weigerde haar swag uit te komen... tot even later Andy kwam die haar een aantal rondjes rond het kampvuur had geslingerd en haar onderste boven had gegooid... maar tevergeefs. Toen maar tegen de swag aan schoppen tot Denise uit bed kwam. Pancakes gegeten en de bus in. Een wandeling gemaakt door de Alligator Gorge en door de narrows gelopen. Een ravijn wat steeds smaller werd. Tijdens de wandeling weer veel Kangaroo's gespot! Hierna zijn we gaan lunchen in Clare en door de Adelaide Hills en de wijnvelden doorgereden naar Adelaide waar we zijn gedropt voor het shakespeare hostel. Ingecheckt, gegeten, gedouched en helemaal uitgeteld in BED gaan liggen. Dat was fijn na een aantal nachten in een Swag! Het was een supervette trip en veel geweldige mensen ontmoet! Zo rond de 2800 km gereden afgelopen week!

1. M.fijnaut:
    8 mei 2017
    Ga Deka zegeltjes sparen,als ik er genoeg heb kom ik naar jullie toe,wat een geweldige reis,en wat een prachtig land.
  2. Dinie hartendorp -van dijk:
    8 mei 2017
    Weer een enthousiast verhaal over de geweldige reis die jullie maken , heel bijzonder allemaal , geniet er van !